Sinds vorig jaar werkt De Meteoor aan de ontwikkeling van een terminal concept. Bij dit concept wordt door de projectgroep gekeken naar alle onderdelen van een terminal, van dwarsliggers en verhardingsoplossingen tot overwegsystemen. Vanuit het oogpunt ‘’veiligheid’’ werd ook aan de verlichting van de terminal gedacht. Door de verlichting ziet de machinist de treinonderdelen beter. Om de verlichting duurzaam in te richten, zou deze uit LED-verlichting kunnen bestaan. De Meteoor bedacht dat de verlichting i.p.v. in een hek, ook in de dwarsligger geplaatst kon worden. Deze toepassing kan dan worden gebruikt voor terminals maar ook voor overwegen.
Ongelukken bij onbewaakte spoorovergangen
De laatste tijd gebeuren er veel ongelukken op onbewaakte overwegen. Mensen zagen vaak naderende treinen niet aankomen, wat zelfs dodelijke ongelukken tot gevolg had. De Meteoor wilde graag meedenken aan een oplossing voor een veilige spoorovergang en bedacht toen het Machinisten Overweg Waarschuwings Systeem (MOWS). Hierdoor wordt de machinist door verlichting gewaarschuwd voor een mogelijk gevaarlijke situatie en kan hij hierop inspelen.
Hoe werkt het MOWS?
Bij het MOWS wordt er verlichting in de dwarsliggers aangebracht. Deze wordt tot ongeveer één kilometer vanaf de onbewaakte spoorovergang verwerkt. Wanneer de onbewaakte overgang bezet is en een trein nadert, zal de verlichting worden geactiveerd. De machinist krijgt hierdoor het signaal dat de overweg niet vrij is en kan hier dan op inspelen. Zo zorg je samen voor een veilige infra.