Nijmegen is de eerste stad in Nederland waar duurzaam geproduceerde rioolbuizen de grond in gaan. Ze werden deze week in de Pijlstaarthof gelegd. De betonnen buizen zijn een product van De Hamer Beton uit Nijmegen en bevatten een nieuw bindmiddel dat het milieu veel minder belast dan het veelgebruikte Portlandcement.
Commercieel directeur Eric de Groot van BTE Nederland, waartoe De Hamer behoort, noemt de toepassing van de duurzamere rioolbuizen ‘een nieuwe stap’. De Groot: “Het is onze missie om de uitstoot van CO2 bij het maken van beton zoveel mogelijk te beperken. Dat doen we al door steeds meer circulair te werken en ook door het toepassen van alternatieve bindmiddelen voor beton.”
Logisch
Dat de eerste duurzame HaproGeo-buizen in Nijmegen komen te liggen is niet verrassend. “Toen Nijmegen in 2018 Green Capital was, hebben we samen met de gemeente Nijmegen al een pilot gedaan met rioolbuizen die voor tien procent bestonden uit materiaal dat uit oud beton was gewonnen. Het nog duurzamer maken is een volgende logische stap”, zegt regiomanager Matthijs Voschezang van De Hamer. “We zijn gevestigd in Nijmegen. Natuurlijk wil je zo’n primeur in je eigen stad hebben.”
En Nijmegen doet graag mee, aldus strategisch adviseur duurzaamheid Geert Hendriks van de gemeente. “We maken werk van duurzaamheid, zeker in de openbare ruimte. Dat kunnen we niet alleen. Daarom zijn we steeds op zoek naar bedrijven die ook werk maken van duurzaamheid. We zijn blij dat bedrijven uit onze gemeente en regio mee-ontwikkelen. De Hamer is een van die bedrijven.”
De nieuwe duurzamere buizen, die in de Pijlstaarthof door aannemer André Weijers worden gelegd, zijn gemaakt van beton waarbij De Hamer een geopolymeer bindmiddel heeft gebruikt. Dat bestaat voor 85 procent uit hergebruikt materiaal. Dit alternatieve ingrediënt van het beton zorgt ten opzichte van traditionele cementsoorten voor minimaal 70 procent minder CO2-uitstoot.
Dezelfde eigenschappen
Proeven tonen aan dat de duurzame rioolbuizen vrijwel dezelfde eigenschappen hebben als de traditioneel geproduceerde buizen. Bewoners van de Pijlstaarthof hoeven dan ook niet bang te zijn voor problemen met de nieuwe riolering.
“Natuurlijk houden we ze goed in de gaten, onder andere door inspecties met camerarobots. Dan kun je in een vroeg stadium zien als er veranderingen optreden, maar dat is niet de verwachting”, zegt directeur De Groot van BTE. Sterker nog. “Het nieuwe bindmiddel is minder gevoelig voor de zuuraantasting die in het riool kan voorkomen.”, zegt De Groot. Om goed te kunnen vergelijken, wordt een deel van het 69 meter lange traject met de nieuwe HaproGeo-buizen aangelegd en een deel met traditioneel geproduceerde rioolbuizen.
Het is niet de enige pilot die BTE doet met dit duurzame beton, maar wel de eerste met rioolbuizen. “Door al die proefprojecten krijgen we steeds meer informatie op tafel over de eigenschappen en de toepasbaarheid”, zegt De Groot van BTE. ”Onze ambitie is om stap voor stap ons productportfolio verder te verduurzamen. Het is prettig dat we dit samen met de gemeente Nijmegen kunnen doen.”
Hoofdfoto van links naar rechts: Matthijs Voschezang (De Hamer), Suzan Rietvelt (projectleider gemeente Nijmegen) en Geert Hendriks (strategisch adviseur duurzaamheid gemeente Nijmegen).
Dalwagen 55
6669 CB Dodewaard
Postbus 11
6669 ZG Dodewaard